Aktualności

Oszustwo na BLIK – nie daj się okraść

O oszustwach metodą na BLIK ostrzegaliśmy już niejednokrotnie. BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Pożyczając pieniądze warto osobiście zadzwonić i potwierdzić tożsamość znajomego, czy faktycznie potrzebuje Twojej pomocy. Nie daj się okraść!

Na czym polega oszustwo na BLIK?
Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

Powodów sugerujących pomoc znajomemu będącemu w potrzebie może być wiele – niewielka pożyczka, zagubiony portfel, chwilowy brak wystarczającej kwoty na opłacenia zakupów.
Niestety po podaniu kodu BLIK oszust natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie i często prosi o kolejne kody sugerując np. błąd transakcji. Dlatego też, zanim zatwierdzimy transakcję warto telefonicznie potwierdzić tożsamość osoby, która wysyła do nas wiadomość z prośbą o pożyczkę. Zyskamy wówczas pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze. W takich sytuacjach nie kierujmy się pośpiechem, lecz zdrowym rozsądkiem.

Sposoby oszustw na blika:

  • PILNA POŻYCZKA – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary bądź znajomego. Pisze o potrzebie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowania kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji, ponieważ oszust korzysta z tożsamości bliskiej osoby lub znajomego;
  • ZGUBIENIE lub KRADZIEŻ PORTFELA – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił lub został skradziony mu portfel i potrzebuje gotówki, bo musi pilnie coś zapłacić. Chcąc szybko działać nie kontaktujemy się z tą osobą w celu weryfikacji jej tożsamości;
  • PRACOWNIK BANKU – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. Informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Prosi o wiele informacji w celu potwierdzenia jej tożsamości. Ofiara nieświadoma oszustwa udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Oczywiście kod ten posłuży do pobrania pieniędzy z bankomatu;

Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK nie działaj pochopnie – najlepiej zadzwoń do tej osoby. Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych. Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.

Pamiętajmy, że konsekwencją nierozważnego udostępnienia kodu BLIK jest utrata pieniędzy z konta.

 

Powrót na górę strony