Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kliknęła w nadesłany link i straciła 1400 złotych. Policjanci ostrzegają przed działaniem oszustów !

Policjanci wciąż ostrzegają, aby nie klikać w linki w wiadomościach czy e-mailach wysłanych przez nieznane nam osoby. O tym, jakie konsekwencje może mieć taka decyzja przekonała się pewna 25-latka, która nieświadoma działania oszustów, straciła 1400 złotych.

W miniony wtorek (12.01) do policjantów z braniewskiej komendy zgłosiła się 25-latka, by poinformować, że padła ofiarą oszustwa. Sprawą zajęli się kryminalni. W trakcie przesłuchania pokrzywdzonej funkcjonariusze ustalili, że tego dnia zapłaciła za internetowe zakupy. Po chwili otrzymała wiadomość sms, w której  poinformowano ją, że wstrzymano transakcję z uwagi na ponadwymiarową paczkę. Chcąc otrzymać produkt, musiała dopłacić 1,25zł klikając w wysłany link. Nieświadoma działania oszustów postąpiła zgodnie z odczytaną wiadomością, a następnie została przekierowana na stronę banku, gdzie podała swoje dane podczas logowania. O tym, że padła ofiarą oszustwa 25-latka przekonała się zaledwie chwilę później, gdy zorientowała się, że z jej konta zniknęło 1400 złotych. Kobieta natychmiast skontaktowała się z bankiem, a następnie o sprawie powiadomiła policjantów. 

Policjanci wciąż przypominają i ostrzegają!

Oszuści ciągle modyfikują swoje metody działania i korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego niepodejrzewających osób. Coraz chętniej podszywają się pod firmy kurierskie i wysyłają SMS-a z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki. Zazwyczaj kwota jest bardzo niska w granicach 1 zł. Osoba, która często otrzymuje paczki może niczego nie podejrzewać, być może akurat oczekuje na przesyłkę. W wiadomości podany jest także link, który, może przekierowywać na stronę łudząco podobną do stron operatorów płatności. Tam będzie możliwość podania swoich danych albo danych karty płatniczej. Link może też przekierowywać na kolejną podrobioną stronę banku, gdzie niczego nieświadoma osoba podaje dane do logowania.
Inni oszuści w wiadomości przesyłają link do aplikacji, które infekują telefon. Mogą wyciągać hasła do aplikacji bankowych czy też przekierowywać SMS-y, które umożliwiają im włamanie się na konto bankowe. Smartfony są bardzo często na celowniku oszustów. Głównie dlatego, że są znacznie mniej bezpieczne niż komputery.
Innym sposobem działania oszustów chcących w łatwy sposób zdobyć pieniądze jest „metoda na Blik-a”.
Jak działa ta metoda? Oszuści podszywają się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze. Wysyłają nam wiadomość, że przydarzyła im się trudna sytuacja np. zgubiony portfel, skradziona torebka, brak pieniędzy na powrót do domu, itp. Znajomy obiecuje, że odda pieniądze jeszcze tego samego dnia albo następnego.
Pożyczka jest „prosta”, a oszust nie prosi nigdy o dużą sumę. Musimy tylko zalogować się do swojego banku i w aplikacji wygenerować kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. To zajmuje kilka minut, a ten kod wystarczy żeby oszust natychmiast wypłacił pieniądze z bankomatu -niestety z naszego konta.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę nie działajmy pochopnie.
Trzeba sprawdzić czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy i najlepiej do tej osoby zatelefonować i upewnić się czy potrzebuje pomocy finansowej.
Zasady ostrożności są zawsze takie same jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:


•    NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM;
•    NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY NUMERY KONT;
•    NIE PODAJEMY NIKOMU DANYCH DO LOGOWANIA NA NASZE KONTA BANKOWE;
•    NIE PRZEKAZUJEMY OBCYM OSOBOM KODÓW DO PŁATNOŚCI MOBILNYCH.

Apelujemy o ostrożność !
Przede wszystkim nie klikajmy w linki w wiadomościach czy e-mailach wysłanych przez nieznane nam osoby. A jeśli nam się to zdarzy, dokładnie sprawdzajmy, na jakiej stronie się znajdujemy. Czytajmy też dokładnie wiadomości od rzekomych operatorów czy kurierów. Poświęcenie kilku sekund na sprawdzenie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uratować nas przed stratą pieniędzy. Zastanówmy się również, zanim komuś przekażemy kod tzw. blik do realizacji płatności z własnego konta, nawet jeśli suma jest dla nas niewielka. Może wcześniej lepiej skontaktować się ze znajomym i zapytać, czy faktycznie prosił o wsparcie finansowe poprzez komunikator społecznościowy i wysłanie kodu blik.

Powrót na górę strony