Oszustwo na BLIK – nie daj się okraść
BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Stosuj się poniższych zasad i nie daj się okraść.
Na czym polega oszustwo na BLIK?
Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.
Stosuj poniższe środki bezpieczeństwa, żeby nie dać się oszukać:
- Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga,
- Zadzwoń do znajomego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz, jeśli poprosi Cię on o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze,
- Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – bardzo często przenoszą one Cię do stron wyłudzających dane lub pieniądze,
- Przed zalogowaniem nie na konto banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy,
- Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi,
- Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie kont społecznościowych – dzięki temu każda osoba próbująca się zalogować na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefony
Sposoby oszustw na blika:
• PILNA POŻYCZKA – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary bądź znajomego. Pisze o potrzebie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowania kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji, ponieważ oszust korzysta z tożsamości bliskiej osoby lub znajomego;
• ZGUBIENIE lub KRADZIEŻ PORTFELA – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił lub został skradziony mu portfel i potrzebuje gotówki, bo musi pilnie coś zapłacić. Chcąc szybko działać nie kontaktujemy się z tą osobą w celu weryfikacji jej tożsamości;
• PRACOWNIK BANKU – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. Informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Prosi o wiele informacji w celu potwierdzenia jej tożsamości. Ofiara nieświadoma oszustwa udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Oczywiście kod ten posłuży do pobrania pieniędzy z bankomatu;
Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK nie działaj pochopnie – najlepiej zadzwoń do tej osoby. Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych. Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.
Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.