W czasie zakupowej gorączki działaj z chłodną głową
Twoje bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego przypominamy kilka informacji, jak płacić w Internecie i nie dać się nabrać na triki internetowych oszustów.
Podstawowe zasady, które mogą Cię uchronić przed internetowym oszustwem:
- Upewnij się, za co płacisz – przeczytaj powiadomienie z banku, zanim zaakceptujesz płatność internetową. Jeśli coś się nie zgadza, nie potwierdzaj;
- Towar za pół ceny? Sprawdzaj takie „okazje” szczególnie w sklepach, w których kupujesz pierwszy raz. Najlepiej wpisz w wyszukiwarce nazwę sklepu i „opinie”, aby poznać wrażenia innych klientów. Jednak nawet jeśli są pozytywne, nie wyłączaj czujności;
- Sklep nie potrzebuje Twoich danych do logowania. Nie podawaj na stronie sklepu haseł do konta bankowego czy swojej skrzynki e-mail;
- Chroń dane karty. Nie wysyłaj nikomu zdjęć lub skanu swojej karty płatniczej. Gdy płacisz w sklepie stacjonarnym, ostrożnie wpisuj PIN lub zapłać telefonem;
- Zwolnij, przeczytaj i klikaj! Uważaj na linki i załączniki w emailach i SMS-ach. Mogą prowadzić do fałszywych stron, na których przestępcy wyłudzają dane.
Działaj natychmiast jeśli stracisz kartę płatniczą lub udostępnisz jej dane niepowołanej osobie. Natychmiast zablokuj ją w swoim banku!
W okresie wzmożonej aktywności zakupowej warto zastosować podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa, pozwalając uniknąć ewentualnych nieprzyjemności.
Bądźmy czujni i ostrożni nie tylko podczas internetowych zakupów, ale również w trakcie tych tradycyjnych. Zawsze stosujmy zasadę ograniczonego zaufania – atrakcyjna cena towaru może być jednocześnie próbą oszustwa. Bądźmy rozsądni i odpowiedzialni!