O czym pamiętać, aby Twoje gwiazdkowe prezenty dotarły bezpiecznie
Jak płacić bezpiecznie online i cieszyć się gwiazdkowymi prezentami? Przypominamy kilka zasad bezpiecznych zakupów w sieci. Apelujemy o czujność i rozsądek podczas dokonywania świątecznych zakupów.
Coraz częściej korzystamy z możliwości dokonywania zakupów poprzez Internet, a zwłaszcza teraz, przed świętami cieszą się one ogromną popularnością. Są bardzo wygodne i dają możliwość wyboru najatrakcyjniejszej spośród ofert licznych sklepów internetowych czy portali aukcyjnych. Kupując w sieci, musimy jednak pamiętać, że Internet to również miejsce, gdzie działają oszuści. Apelujemy, aby korzystając z tej formy zakupów zachować podstawowe środki ostrożności i zdrowy rozsądek.
Podczas zakupów:
- Wybierajmy sklepy internetowe i aplikacje, które znamy
- Zanim kupimy, sprawdźmy, czy sprzedawca jest godny zaufania – poszukajmy opinii innych klientów sklepu na niezależnych portalach
- Zwróćmy uwagę, czy ceny oferowanych towarów nie są znacząco niższe niż w innych sklepach tej samej branży i na portalach aukcyjnych
- Starajmy się dokonywać zakupów za pobraniem, płaćmy po otrzymaniu zamówionego towaru
- Zanim potwierdzimy płatność, sprawdźmy szczegóły transakcji
- Po przekierowaniu na stronę swojego banku przy płatności e-przelewem zawsze upewnijmy się, czy nic nie wzbudza naszych wątpliwości
- Płatności dokonujmy wyłącznie na zaufanych urządzeniach i unikajmy wykonywania ich w miejscach publicznych
- Jeśli płacimy BLIKIEM, nie podawajmy danych karty płatniczej
- Nie klikajmy w link do płatności od nadawcy, którego nie znamy
- Nigdy nie podawajmy na stronie sklepu danych do logowania do konta lub do skrzynki e-mail
- Nie wysyłajmy nikomu zdjęć lub skanu naszej karty płatniczej
- Nigdy nie udostępniajmy swoich numerów PIN czy haseł np. do bankowości elektronicznej
- Uważajmy na podejrzane wiadomości o konieczności dopłaty do przesyłki
Stosujmy poniższe środki bezpieczeństwa, żeby nie dać się oszukać podczas przedświątecznych zakupów:
- nie podawajmy szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie)
- jeśli znajomy znienacka prosi nas o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwońmy do niego i upewnijmy się, że to z nim rozmawiamy
- przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdźmy dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi
- nie klikajmy w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą nas one do stron wyłudzających dane lub pieniądze
- przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnijmy się, że adres strony jest właściwy (nie używaj do tego linków przesłanych w wiadomościach e-mail czy sms)
- nie logujmy się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi
- stosujmy dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na naszym konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.
Gdy dostaniesz wiadomość, że musisz dopłacić do przesyłki czy poprawić dane adresowe, nie klikaj w link i nie podawaj swoich danych. Najlepiej skontaktuj się wtedy z firmą kurierską lub sklepem.
Apelujemy o czujność i rozsądek podczas dokonywania świątecznych zakupów!!!!